Rusya Federasyonu Devlet Duması Soçi Bölgesi Milletvekili Konstantin F.Zatulin’in Duma’ya sunduğu, ‘’24 Mayıs 1999 tarihli ve 99-FZ sayılı Rusya Federasyonu’nun Yurtdışındaki Vatandaşlara Yönelik Devlet Politikasına İlişkin Federal Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Federal Yasa Tasarısı’’na göre, Rusya Federasyonu toprakları dışında ikamet eden, Rusya Federasyonu’nun devlet dili olan Rusçayı konuşan ve tarihsel olarak Rusya Federasyonu topraklarında yaşayan halklara mensup olan kişiler ve onların torunlarından, özgür iradeleri ile Rusya Federasyonu ile manevi, kültürel ve yasal bağlar kurma lehine tercihini yapan, soyağacındaki akrabaları daha önce Rusya Federasyonu topraklarında doğmuş veya yaşamış olan kişiler ‘’vatandaş’’ olarak kabul edilmektedir.Bu yasa tasarısında ‘’tarihsel olarak Rusya Federasyonu topraklarında yaşayan halklar’’ın listesi aşağıdaki gibi yapılmaktadır:– Devlet kuran insanlar (Ruslar);– Ortak bir tarihsel kader ve kültürle devlet kuran insanlarla ilişkili Belarus ve Ukrayna halklarının temsilcileri;– Rusya Federasyonu topraklarındaki ulusal-bölgesel yapılarda yaşayan halkların temsilcileri;– Rusya Federasyonu’nun Küçük Yerli Azınlıkları Birleşik Listesi’nde yer alan küçük yerli azınlıkların temsilcileri;– Tarihsel olarak Rusya Federasyonu topraklarında yaşayan diğer halkların temsilcileri. Önerilen bu değişiklik, anayurtlarından sürülerek yabancı bir ülkeye gitmeye zorlanan ve tarihi anavatanlarından hiçbir zaman kopmayan, kendilerini her zaman soydaşlarının ayrılmaz bir parçası olarak gören milyonlarca nüfusa sahip Çerkes diasporasının üzerinde son derece olumsuz bir etki yaratacaktır. Önerilen bu değişiklik diaspora Çerkeslerini tarihi vatanlarından koparmaya yönelik kasıtlı bir girişim olarak algılanmaktadır. Çerkes diasporası mensuplarının yurttaş olarak tanınması için ‘’Ataları Rusya Federasyonu topraklarında doğmuş veya yaşamış olan, tarihsel olarak Rusya Federasyonu topraklarında yaşayan halklara mensup kişiler’’ tanımı yeterli olmalıdır. Sürgünle anayurdundan koparılan Çerkeslerin yaşadıkları ülkelerde ve Rusya Federasyonu’nda maruz kaldıkları asimilasyon dikkate alındığında, anayurtlarının vatandaşı olmalarının önüne herhangi bir dil şartı engeli konulmamalıdır. Tarihsel realiteye ve gerçek federasyon anlayışına uygun olan yaklaşım budur. Konstantin F. Zatulin tarafından önerilen değişiklikler, Rusya halklarının kültürel kimliklerinin korunması ve kendi kaderini tayin hakkıyla ilgili haklarını ve çıkarlarını ihlal etmektedir. Bu değişiklik önerisi, devleti oluşturan halkın Ruslar olduğunu ilan eden anayasa değişikliğinin uzantısı ve federal sistemi terk ederek katı bir üniter devlet inşa etmeye yönelik siyasi seyrin devamı olarak algılanmaktadır. Bu ve benzeri değişikliklerle Rusya Federasyonu’nda yaşayan halkların cumhuriyetlerinin sistematik bir şekilde yok edilmesinin amaçlandığı düşünülmektedir. Cumhuriyetlerin egemenliklerinin uzun süreden beri sürekli zayıflatıldığı ve halkın devlet organlarının oluşturulmasında vb. pratik uygulamalarda hak sahibi olmasının ortadan kaldırıldığı bilinmektedir. Çerkes Halkı bu tür girişimlerin amacını ve ne anlama geldiğini bilmekte ve yakından izlemektedir. Demokrasiye, federasyon anlayışına, temel insan haklarına ve tarihi realiteye aykırı olan bu ve benzeri girişimler terk edilmelidir. Rusya sözde değil gerçek anlamda bir federasyon anlayışına yönelmelidir. Ruslar da dahil olmak üzere Federasyonda yaşayan halkların geleceği bakımından doğru olan yaklaşım budur.
ÇOĞULCU DEMOKRASİ PARTİSİ
1863